Program Livsmedelsförpackningar 2017

08:00-08:45
REGISTRERING

08:45-09:30
INLEDNING

Kungsholmen 1

Inspirationsföreläsning med Maria Strømme, Professor i nanoteknologi vid Uppsala universitet:

Framtiden finns i nanotekniken – även för livsmedels- och förpackningsbranschen.
Kommer nanoteknologi kommer ändra allt för oss; vår industri, vårt samhälle och vårt sätt att leva?

09.30-10.45
EXPORT
Kungsholmen 1

Stärkt konkurrenskraft med rätt förpackning
Förpackningen är den bästa kanalen, oftast den enda, att påverka vårt beslut, när vi står vid hyllan och ska göra vårt val. Men minst lika viktig är känslan som förmedlas när vi använder produkten, där bland annat funktionella aspekter läggs till vårt intryck. Att kommunicera rätt med dekor, formgivning och funktionalitet är en konst. Att göra det på främmande marknader är en verklig utmaning. För dig som satsar på export finns mycket att lära av dem som lyckats. Hur har de gjort? Vad bör jag tänka på? Vilka fallgropar kan undvika.

Eric Näf, Director Packaging development, The Absolut Company
Håkan Pettersson, Managing Director, Micvac
Karin Bodin
, VD, Polargruppen
Ralf Mack, Business Development Manager, AR Packaging (eng.)
Moderator: Per-Stefan Gersbro

11:15 – 12:30
HÅLLBARHET
Kungsholmen 1

Förpackningen – en bov med potential att bli hjälte?
Hållbarhet är en hygienfaktor, där målsnöret hela tiden flyttas fram. Förpackningen har en avgörande roll för att spara resurser och minska miljöbelastning, men uppfattas ofta precis tvärtom. Hur är det egentligen? Matsvinnet är stort och livsmedel måste skyddas för att vara säkra. Förpackningen ska vara lätt att öppna, för alla och bekväm att använda i köket och när vi är på väg. Den är essentiell som kommunikationskanal för varumärkesägaren. När förpackningen gjort sitt jobb finns återvinningssystem för att ta hand om den.
Är kritiken mot förpackningar orättvis? Vad ska vi förvänta oss av förpackningen? Hur kan vi få ut mer med mindre?

Erik Lindroth, MiljödirektörTetra Pak
Helén Williams, 
Universitetslektor, Karlstads universitet
Johan Cejie,
Försäljningschef, KRAV
Louise König,
 Hållbarhetsansvarig, Coop
Moderator: Per-Stefan Gersbro

11.15-12.30
RETAIL READY
Kungsholmen 2

Sekundärförpackningen – primär för logistik och handel 
Framgångsrika företag jobbar med helheten, där även transportförpackningen betraktas som en del i varumärkesbyggandet. Samtidigt är den helt avgörande för effektiv logistik. I butik är kraven höga på att snabbt och enkelt få produkten på hyllan. Displayförpackningar kan göra underverk för att öka synlighet och omsättning. Vilka lösningar finns? Vilka resultat kan förväntas? Hur kan jag få hjälp att välja rätt?
Panelen hålls på engelska.

Eric Duncan, Head of UK Food Science, Coveris (eng)
Will Mercer,
Group R&D Director, Coveris (eng)
Mie Fendert,
 Chef Försäljning & Marknad, Svenska Retursystem
Niclas Strand, European Pack Right Centre Manager, DS Smith
Moderator: Marcus Petersson

12:30-13:45
LUNCH

13.45-15.00
DESIGN
Kungsholmen 1

Förpackningsdesign – ett underskattat verktyg i marknadsföringen 
Förpackningen är ofta en underutnyttjad resurs i marknadsföringen. Design, som är ”laddad” med rätt värden, stärker varumärket och leder till ökad försäljning. Det handlar om färg, form och funktionalitet i kombination med snabb respons till rätt pris. Vill du veta hur förpackningen kan attrahera, bygga förtroende och stärka relationen med din kund? Vilka lösningar erbjuds för att få dekoren på plats, digitalt och konventionellt? Vilka speciella effekter och funktioner kan addera värde?

Ann Freudenthal, Senior Manager Arla Brand, Arla Foods
Johan Ununger, VD, Saltå Kvarn
John Schoolcraft, Creative Director, Oatly (eng)
Åsa Berg, VD, Garbergs Project
Moderator: Ingela Stensson

13.45-15.00
MATERIAL
Kungsholmen 2

Tunt, tätt, lätt och återvinningsbart – men också hållbart  
Det händer mycket på materialfronten och det är en utmaning att hålla sig à jour med allt nytt och förstå för- och nackdelar. Det pratas mycket om bio och en hel del om nano. Men också aktiva förpackningar och intelligens inbyggt i materialet. Vad är bäst? Fossilfritt, förnyelsebart, nedbrytningsbart eller komposterbart? Eller är återvinningsbart tillräckligt?
Var står utvecklingen? Vad används idag och vad kommer inom kort? Vilken lösning kan jag välja för just min produkt?

Björn Norberg, Sales Manager Printed Electronics, RISE ICT/Acreo
Marco Lucisano, Director, Papermaking & Packaging, RISE Bioeconomy
Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso
Ulrica Edlund, Professor fiber och polymerteknologi, KTH
Moderator: Per-Stefan Gersbro

15.30-16.45
TRENDER
Kungsholmen 1

Kunniga konsumenter förväntar sig allt mer
Konsumenten är påläst, välinformerad och förväntar sig allt mer. Vårt köpbeteende förändras, parallellt med digitala
och mobila lösningar. Vi vill ha produkter som är äkta och naturliga, där vi känner oss trygga med innehållet.
Tid är en kritisk faktor för de flesta och vi söker lösningar som är bekväma. Demografiska förändringar ändrar kartbilden
kontinuerligt. Hänger du inte med i utvecklingen, riskerar du att väljas bort. Hur ser läget ut just nu?
Vilka förändringskrafter är starkast? Vad kan förväntas?

Emma Hernell, Senior Consultant and retail specialist, United Minds
Ingela Stenson,
 Omvärldsanalytiker, United Minds
Sebastian Tarkowski, Client Director, Nine
Sofia Erixson
, Packaging Designer, Orkla Foods
Moderator: Per-Stefan Gersbro

Ladda ned program som PDF>>

Talare

Eric Näf
Director Packaging development
The Absolut Company
-EXPORT-

Eric inför LFIF 2017:»

Håkan Pettersson
Managing Director
Micvac
-EXPORT-

Håkan inför LFIF 2017:»

Karin Bodin
VD
Polargruppen
-EXPORT-

Karin inför LFIF 2017:»

Ralf Mack
Business Development Manager
ÅR Packaging
-EXPORT-

Ralf inför LFIF 2017:»

Erik Lindroth
Miljödirektör
Tetra Pak
-HÅLLBARHET-

Erik inför LFIF 2017:»

Helén Williams
Universitetslektor
Karlstads universitet
-HÅLLBARHET-

Helén inför LFIF 2017:»

Johan Cejie
Försäljningschef
KRAV
-HÅLLBARHET-

Johan inför LFIF 2017:»

Louise König
Hållbarhetsansvarig
Coop
-HÅLLBARHET-

Eric Duncan
Head of UK Food Science
Coveris
-RETAIL READY-

Mie Fendert
Chef Försäljning & Marknad
Svenska Retursystem
-RETAIL READY-

Mie inför LFIF 2017:»

Niclas Strand
European Pack Right Centre Manager
DS Smith
-RETAIL READY-

Niclas inför LFIF 2017:»

Will Mercer
Group R&D Director
Coveris
-RETAIL READY-

Ann Freudenthal
Senior Manager Arla Brand
Arla Foods
-DESIGN-

Ann inför LFIF 2017:»

John Schoolcraft
Creative Director
Oatly
-DESIGN-

John inför LFIF 2017:»

Johan Ununger
VD
Saltå Kvarn
-DESIGN-

Johan inför LFIF 2017:»

Åsa Berg
VD
Garbergs Project
-DESIGN-

Åsa inför LFIF 2017:»

Björn Norberg
Sales Manager Printed Electronics
RISE ICT/Acreo
-MATERIAL-

Björn inför LFIF 2017:»

Ulrica Edlund
Professor fiber och polymerteknologi
KTH
-MATERIAL-

Ulrika inför LFIF 2017:»

Marco Lucisano
Director, Papermaking & Packaging
RISE Bioeconomy
-MATERIAL-

Marco inför LFIF 2017:»

Mikael Hannus
Innovationschef Sverige
Stora Enso
-MATERIAL-

Mikael inför LFIF 2017:»

Emma Hernell
Senior Consultant and Retail Specialist
United Minds
-TRENDER-

Emma inför LFIF 2017:»

Ingela Stenson
Omvärldsanalytiker
United Minds
-TRENDER-

Ingela inför LFIF 2017:»

Sebastian Tarkowski
Client Director
Nine
-TRENDER-

Sebastian inför LFIF 2017:»

Sofia Erixson,
Packaging Designer,
Orkla Foods
-TRENDER-

Sofia inför LFIF 2017:>>